Ta vare på ryggen

Det finnes mange folk som begynner å få problemer med ryggen når de runder tredve. Problemet er kjent, og noe av årsaken til dette er det evolusjonære. Vi har egentlig en ryggrad som er tenkt for ett pattedyr som beveger seg på alle fire mesteparten av tiden. Vi kan tenke oss at ryggen ikke har klart å følge med i svingene, når det kommer til at vi nå står opp rett, og sitter mye, og ikke kryper mye rundt på alle fire.

Foruten den evolusjonære utfordringen, som vi jo ikke kan gjøre så mye med, kommer vi til faktorer hvor vi aktivt kan påvirke hvordan vi og ryggen vår har det. Det er nemlig mange ting som hjelper.athletics-648020_960_720

Den grunnleggende regelen er at man bør holde den støttende muskulaturen i form. Den holder nemlig virvlene på plass, og man unngår at nerver havner i klem, eller at andre skader skulle oppstå. Man kan sørge for å vedlikeholde denne støttende muskulaturen på mange forskjellige vis. Det mest normale er at man går tur, og holder seg i bevegelse. Om man har lette smerter, så kan regelmessige skogsturer, eller en joggerunde eller to i løpet av uka, være nok til å stanse smertene.

Om man lider av belastningsskader, enten akutte, eller kroniske kan flere andre ting også by på hjelp og lindring. Noen forteller at de etter at de fikk baby, begynte å krype mer på gulvet, og at dette hjalp med å få ryggen i form. Andre foretrekker mer formelle øvelser, som at de går på svømming en gang i uka, eller at de er med på yogakurs. Yoga er i den forstand ikke så mye mer enn en organisert form for kryping på gulvet, satt i rituelle former. Det neste viktige, om man må løfte mye, er at man konsentrerer seg om å løfte med bena.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *